Cuzco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Jeanetenbennoinperu - WaarBenJij.nu Cuzco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Jeanetenbennoinperu - WaarBenJij.nu

Cuzco

12 Juli 2016 | Peru, Cuzco

Cuzco, de stad werd in 1533 door Pizarro ingenomen en inkaleider
Atahualpa daaropvolgend vermoord. Het luidde het einde in van het machtige rijk, mede omdat er tweestrijd was tussen de noordelijke en zuidelijke inkagroepen. Tempels werden afgebroken en op de aardbevingsbestendige fundamenten werden kerken gebouwd. Cuzco is nu een belangrijke stad, financieel en toeristisch centrum. Cuzco is voor toeristen ook een redelijk dure stad. Hoewel, voor een taxirit van het centrum naar iets daarbuiten met 4 personen betaalden we omgerekend €0,35 p.p. Daar ga je om 10.00 uur in de avond geen half uur voor lopen. We bezoeken het prachtige Plaza des Armas met de beroemde kathedraal, zitten lekker in de zon op een bankje, bezoeken de gigantische overdekte markthal (een aanrader), lunchen uitgebreid en bekijken het inka-museum. De hele dag door worden ons op straat allerlei spullen aangeboden. Wordt je wel mie van. Na enige tijd en na honderd aanbieders gaan we maar in het Twents zeggen dat we geen behoefte hebben om iets te kooen. De dagelijkse briefing in het hotel voor het programma van morgen is wat chaotisch. We willen wel als groep wat dien, dat drukt ook de kosten p.p., maar er zijn zoveel mogelijkheden. De een wil een excursie van maximaal 5 uur, de ander wil de hele dag weg. Tenslotte bereiken we overeenstemming volgens het poldermodel: voor elk wat wils, niet te lang en niet te duur. Ook is er nog discussie over wat we vooraf bij de boekingal voor Machu Picchu betaald hebben en wat niet. Maar we zijn er uit gekomen na een uur duscussieren. Het is vaak leuk met een groep en soms wat lastig. Cuzco us in ieder geval schitterend, logisch dat dit aan het eind van deze reis op het programma staat in plaats van bijvoorbeeld Potosi als laatste!

• 13 Juli 2016 - 10:26

Marjolein:

En wat voor excursie is het nou geworden??

• 13 Juli 2016 - 10:38

Gerard:

Een cursus groepsdynamica lijkt haas verplicht als voorbereiding op zo'n reis ;-)
    Maar gelukkig overheersen de leuke momenten.
    Vroeger zei mijn vader altijd: met Twents kun je overal terecht. Hij doelde dan met name op Duitsland, vooral vlak oawer 'n poal. Leuk om te lezen dat je er zelfs in een ander werelddeel en in een Spaanstalig land nog wat mee kunt ;-)

• 13 Juli 2016 - 15:04

Benno: