De incastad Pisac - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Jeanetenbennoinperu - WaarBenJij.nu De incastad Pisac - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Jeanetenbennoinperu - WaarBenJij.nu

De incastad Pisac

13 Juli 2016 | Peru, Cuzco

Nog een paar dagen, dan zit deze reis er op. Vandaag houden we echt vakantiedag: een toeristisch uitstapje naar een incaruine, genaamd Pisac in de Heilige vallei. Het ruïnecomplex ligt op een hoogte van 3400 tot 3514 meter. Pisac betekent 'patrijs', de stad is in de vorm van een patrijs aangelegd, waarbij de landbouwterrassen de vleugels moeten zijn. Pisac had een religieuze, politieke en financiële functie. De landbouwterrassen zijn schitterend aangelegd, waarbij rekening is gehouden met de natuurlijke vorm van de berghelling (ligt in een kom). Diverse gewassen werden geteeld, aardappels, quinoa en andere granen. Gewassen die de meeste warmte nodig hadden werden bebouwd op de onderste terrassen (scheelt zo een paar honderd meter hoogte). Mooi om te zien hoe de stenen van de gebouwen in elkaar passen, er kan geen mes tussen. Het landschap is erg mooi, rondom bergen en nog eens bergen. We hebben een goede gids en een comfortabel minibusje. Chauffeur en gids verdienen zeker een goede fooi. Op het eind bezoeken we weer een marktje. Ik kan geen souvenirmarktje meer zien, allemaal dezelfde prut. Onderweg komen we nog langs het gigantische incafort Sacsayhuaman (sexy woman, om makkelijker te onthouden). We bezoeken het niet helaas, nemen foto's op afstand. We hebben tot onze tevredenheid vandaag op diverse plekken bakken zien staan waarin plastic flessen verzameld worden. Recycling? In en rond Cuzco ligt inderdaad minder zwerfafval dan elders.
Morgen en overmorgen worden de duurste dagen van deze vakantie, want we gaan 1,5 dag Machu Picchu bezoeken. En die plek is duur. De bus die toeristen vanaf Aqua Calientes naar boven brengt kost al 24 dollar voor een retour. Entree €40 per dag. Wat de trein erheen kost weet ik niet, zat bij in de boeking van deze reis. Maar ja, het is een eenmalig iets en daarvoor ga je uiteindelijk vooral naar Peru. We verheugen ons op morgen!!!

• 14 Juli 2016 - 10:49

Herma:

Als dit nog tijdig gelezen wordt: het wordt hoe dan ook een waardevol bezoek.
    Heb een goede dag en goede afsluiting
    Daag
    Herma

• 14 Juli 2016 - 20:43

Lilian :

Wat een geweldige reis! Straks weer heel langzaam wennen aan het N.A.P.
    vanavond trouwens nog gezellig gegeten met mams en jullie (schoon)moeder.
    Goede reis terug.

Groetjes,