Machu Picchu - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Jeanetenbennoinperu - WaarBenJij.nu Machu Picchu - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Jeanetenbennoinperu - WaarBenJij.nu

Machu Picchu

14 Juli 2016 | Peru, Machu Picchu

Het is de ligging die Machu Picchu ('Oude berg'
in het Quechua) zo onweerstaanbaar maakt. Diep in de verte of ver in de diepte ligt Aguas Calientes, waar de treinen aankomen midden in de hoofdstraat en waar de bussen vertrekken richting de belangrijkste toeristische attractie van Zuid-Amerika. Gelukkig kunnen we 1,5 dag genieten hier. Om 13.30 stappen we in een van de vele bussen, half uur over een gravelweg en dan komt de bekende achtergrondberg Huayna Piicchu in zicht. Busladingen vol toeristen worden gedropt voor de toegang, van Machu Picchu is nog niets te zien. Er is strenge security, toegangskaarten zijn op naam en paspoorten worden gescand. Dan mogen we de lange rotstrappen op. Omdat de inca's de vorm van de berg zoveel mogelijk wilden volgen, zijn de traptreden ongelijk, soms moeten we grote stappen zetten afhankelijk van de steilte van de passage. En dan op een van de grasbermen ontvouwt zich het beeld zoals we dat zo goed kennen van foto's en documentaires. Maar om het met eigen ogen te zien, de diepe afgronden erom heen bijna te voelen: Het is een kippenvelmoment van de eerste orde. Wat een spectaculair gezicht! Veel mooier en boeiender dan we hadden verwacht en de verwachtingen waren hoog. Je kunt gewoon uren zitten kijken naar deze opgraving die nooit door de Spanjaarden is gevonden. Lijkt me ook niet zo gek, gezien de ontoegankelijkheid van dit afgelegen gebied en de steile bergen eromheen. Deze incastad werd in 1911 door Hiram Bingham ontdekt. Hij zocht eigenlijk een andere incastad, maar werd door boeren naar deze plek geleid. Geheel overwoekerd door de tropische jungle, zag hij toch direct het grote belang hiervan in.
Het is heerlijk zonnig weer en we liggen op de terrassen en wandelen een beetje. Het is hier 1000 meter lager dan Cuzco en dat voel je, we zijn minder vaak buiten adem. Eigenlijk lijkt het of we juist 1000 meter hoger zitten, door dit absoluut waanzinnige berglandschap, hooggebergte-jungle. Na ruim 2 uur gaan we naar beneden, onder andere Jeanet met de bus, ik en 5 anderen lopen via een rotstrap door de prachtige jungle naar beneden naar Agua Calientes, een anderhalf uur lopen. We hebben een aardig hotel, mensen kunnen wel van buiten zo onze douche inkijken, maar ala. Aguas Calientes is een stadje met alleen restaurants en souvenirsshops, maar toch best aardig. Vriendelijk bediening overal. Alleen kan ik zo langzamerhand het liedje ' El condor paza' niet meer horen! Overal hoor je het. En ik vond het altijd nog al een leuk nummer. Morgen opnieuw naar boven.

• 16 Juli 2016 - 23:00

Marjolein:

mooi geschreven! Ben erg benieuwd naar de rest van de verhalen/foto's/filmpjes

• 18 Juli 2016 - 14:07

Herma:

Dat het (je) verwachtingen nog kan overtreffen. Geweldig toch?!
    Goede reis en zachte landing terug in de wereld van alledag ;-)