Puno naar La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Jeanetenbennoinperu - WaarBenJij.nu Puno naar La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Jeanetenbennoinperu - WaarBenJij.nu

Puno naar La Paz

Door: Benno

04 Juli 2016 | Bolivia, La Paz

Met Jeroen gaat na een ziekenhuisopname gelukkig weer beter. De groep is weer compleet. Met een uur vertraging vertrekken we om 8.30 voor een rit van 2,5 uur naar de grens met Bolivia. Het landschap is droog en kaal, hier en daar wat hutjes. We zien veel vervoer op bakfietsen. Bij de grens wisselen we van bus. Maar dat lijkt makkelijker dan het is. Onze Peruviaanse reisleidster mag niet in die functie samen met ons de grens over, omdat zij officieel in Bolivia geen werkvergunning heeft. Wij mogen dus tijdens de grensovergang niet laten blijken dat we haar kennen! Voor Europese reisleiders schijnt het geen probleem te zijn, trouwens. Buurlanden! Er is dus een Boliviaanse gids ingehuurd voor een middagje. Het is een puinhoop aan de grens, opgebroken straten, vieze kantoortjes waar we met z'n allen doorheen moeten trekken voor de stempels en embarcatieformulieren. We staan tijden in de gure wind, zand stuift door de straat. Eindelijk kunnen we dan de Boliviaanse bus in, onze bagage is dan met hulp van kruiers en karretjes al een tijdje de grens over en in de bus gezet. we zijn blij dat het allemaal goed is gegaan. Ali Jei onze reisleidster voegt zich ook weer bij ons, we mogen haar weer aanspreken.
Dan rijden we Bolivia in. Het landschap is weinig anders. Er volgt een bezoek aan de beroemde opgraving Tiwanaku, een tempelcomplex uit de pre-incatijd. Helaas weet onze Boliviaanse gids er helemaal niets over te vertellen. Dan verzinnen we zelf maar verhalen over wat we zien, we worden bijzonder melig daardoor. Humor is nooit ver te zoeken. Het is nog een eind naar La Paz, zo'n vijf uur. De voorstad van La Paz, El Alto ziet er zeer armoedig en rommelig uit. Maar dan, La Paz! Omdat El Alto, de naam zegt het al, 400 meter hoger ligt dan La Paz, kijken we op gegeven moment van boven uit over heel deze stad van 2,5 miljoen inwoners. En dat is een zeer indrukwekkend gezicht. La Paz ligt in een dal omringd door hoge bergen, waaronder de uitgedoofde besneeuwde vulkaan Illimani van 6400 meter. We rijden door de prachtige, maar vooral bruisende binnenstad naar ons hotel. Morgen gaan we deze wereldstad verkennen. Gek dat we eerder nooit veel over deze metropool hebben gehoord,wij niet tenminste.

• 11 Juli 2016 - 13:57

Gerard:

Altijd leuk, die wederwaardigheden bij grenzen. Kennen we hier eigenlijk niet meer, niet. We zoeven gewoon met onze voitures een heel eind door....